mandag 25. februar 2008

Svar på tiltale

Sigurd Lydersen hevder i svar til mitt innlegg "fascisme og festivaler" (som jeg også postet på politiskforum) at jeg er en historierevisjonist på lik linje med Bernt Hagtved (som løy om NS, korporatisme og lønnsforhandlinger høsten 2007, og lyktes i å føre norges befolkning bak lyset ved hjelp av Frp, som ikke avslørte selve løgnen selv om den rammet dem selv.) Tore Tvedt og andre tvilsomme elementer i det norske samfunn. Altså at påstanden om at alle former for opprør innebærer anti-sosialistiske elementer er historisk ukorrekt.

Tankespinnet rundt dette er i noen grad innspirert av Ayn Rand (som jeg har blandede følelser for. Ayn Rand som filosof og tenker er ekstremt overfladisk, og har en del logiske brister - nesten som sosialismen og kollektivismen som hun latterliggjør, men på tross av dette beskriver hun mange aspekter ved sosialistisk praksis og "tenkning" på en god måte), kombinert med den observasjon at INGEN av de rene sosialistiske revolusjonene som verden har sett har tilført statsvitenskapelige nyvinninger som har vart over tid. Altså: Det borgerlige opprøret mot kongen og føydalstyret i Frankrike i 1789 (som på ingen måter var sosialistiske. Borgerskapet var rasende, og styrtet kongen for å gjøre det enklere for seg selv og sine forretninger) førte til etableringen av parlamentarisme, og menneskerettigheter. Ting som ble skrevet inn i blandt annet den amerikanske grunnloven noe senere. Den fascistiske revolusjon gav oss korporatisme, som i noe utvannet form har blitt introdusert over nesten hele verden i perioden rundt og etter andre verdenskrig, og militærkuppet i Chile 1973 førte til utviklingen av New Public Management - et system for effektivisering og oppsyn med staten - som så har blitt spredd over hele verden utover 1980 og 1990-tallet.


Hvilke spor etter Lenin, Stalin og Mao ser vi så i dagens samfunn? Null og nix. Noe av grunnen er at dette ikke var reele revolusjoner, da de i alt for stor grad stresser lojalitet til staten og lederen. Slik jeg ser det er ikke sosialisme reelt, da det i alt for liten grad innebærer tenkning. Sosialisme som politisk fenomen handler om å utale positivt ladede ord i rett rekkefølge, og så følge de opp med en økning i offentlig sektor for at befolkningen skal assossiere det ene med det andre. Det ligger ingen reel tenkning bak - sosialisme er til syvende og sist kun basert på flokkmentalitet, innstinkt og følerier. På denne bakgrunnen anser jeg det som en selvfølge at Kristin Halvorsen, Torstein Dahle og andre ledende norske sosialister på ingen måte hadde følt seg hjemme i rekkene til lederne for den franske revolusjon i 1789. Dette var nemlig ekte revolusjonære. Sinna og ambisiøse individualister med store planer, på alle måter det omvendte av den svaklige "vi må ta vare på de svakeste i samfunnet og løfte i flokk" guggen som norsk sosialisme representerer. Tvert imot tror jeg at Dahle og Halvorsen hadde backet opp solkongen, da de for det første ville ha lyst til å være på den sikre siden ettersom kongen gjorde krav på å være indirekte valgt av gud, og for det andre ville de synes at individualismen, aggressjonen og ambisjonene til det borgerlige parlamentet ble for mye. Man må ikke glemme at dette var folk som var villige til å drepe for å holde på makten, lederen for komiteen for samfunn og sikkerhet, Maximilien Robespierre beordret over 1500 politisk motiverte henrettelser i tidsrommet 1793-1794.

Så istedenfor å gå med bøyde hoder inn i fremtiden, og akkseptere dumhet, stagnasjon, fattigdom, sløvsinn, depresjonen og sosialisme bør vi løfte hodet og se fremover.

NED MED SOSIALISMEN!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nei du, gutten, jeg går ikke over til å skrive på bloggen din. Blogging tar faktisk ganske mye tid og energi, og i helga leste jeg i DN om en ung amerikaner som har blitt styrtrik på å kjøpe opp internett-domener i stedenfor hus, slik han gjorde opprinnelig. Det går pengestrømmer gjennom internett knyttet opp mot behovet alle bedrifter har for å nå fram gjennom informasjonsflommen med sitt produkt, altså reklameindustrien, og eier man et domene med høye besøkstall, ja så eier man rent faktisk kostbar reklameplass, som kan leies ut for en god penge. Jeg merker meg at www.politiskforum.no har jevnt høye besøkstall, og at de har tatt seg opp noe så voldsomt i det siste, tydeligvis i tilknytning til Google-annonseringen til høyre. Jeg antar at også dette forumet annonseres på samme måten, slik at det plutselig befinner seg flere titalls flere brukere enn vanlig, når nettstedet reklameres på andre godt besøkte nettsteder. Jeg skulle likt å vite hvordan pengestrømmen fortoner seg i forhold til dette, men forstår altså av helgas DN-oppslag at blogging av den typen vi bedriver rent faktisk er verdiskaping, ved at det bidrar til å vekke og holde interessen ved like, og dermed styrker det domenet vi boltrer oss på. Det har unge Sebastian åpenbart skjønt,

til forskjell fra konkurrenten www.bevegelsen.no, som altså er innsauset i den klamme "sosialismen" vi begge reagerer på. Jeg mener ikke å hevde at du lyver, Fascisten, når du jobber ut fra og åpenbart tror på den generelle feiloppfatningen av at sosialismen er føydalismens overlevelsesstrategi under moderne forhåpningsfulle betingelser. Jeg forsøker bare å provosere deg og andre til å fri dere fra denne tendensiøst vridde forestillingen, for på den måten å rehabilitere sosialismen og kommunismen som progressive tankeretninger, i steden for den fascismen du proklamerer.

Det kan kanskje virke som fliespikking dette, når vi ellers altså er enige, at jeg heller vil framheve Marx og Lenin som historiske helter, framfor Mussolini og Pinochet. Men jeg er altså av den oppfatning at historien teller, siden vi vanskelig kan fri oss fra den, og er omgitt av den på alle kanter. Derfor er det viktig å ha et mest mulig sannferdig og riktig bilde av den,

og det vil jeg altså utfordre deg på. Det er altfor lett å hevde slik du gjør at "Hvilke spor etter Lenin, Stalin og Mao ser vi så i dagens samfunn? Null og nix." Det er bare overfladisk og ignorant for meg, samtidig som jeg ikke helt kan se at det skal være min oppgave alene å bedrive voksenopplæring om det viktigste, nemlig den moderne tenkningens historie, hvor Lenin og også Stalin faktisk står igjen som giganter, selv om dette altså ikke nødvendigvis er gjenspeilt i pensum hverken i norsk skole eller høyere utdanning, som du altså etter eget sigende befinner deg i, Fascisten. Ja, det er på et vis slemt av meg å beskylde deg for historieforalskning fordi du etter beste evne forsøker å skape en sammenheng ut fra den informasjonen du har blitt og blir forelagt i de stalige norske utdanningsinstitusjonene du frekventerer, og jeg kjenner bedre enn noensinne behovet for et aldri så lite apparat å lene meg til for å bøte på alle misforståelsene og kunnskapsmangelen du og andre landsmenn lider under.

Derfor trekkes jeg mot NKP, bare for å bli skuffet, gang, på gang, på gang. Akk o ve, men framgangen kan dog spores, innimellom.

http://politiskforum.no/index.php?topic=536.msg6967#msg6967

Sigurd