torsdag 22. november 2007

Er skolen for teoripreget?

Leste en god kronikk i dagbladet i dag (den 22.11.07), der det lanseres en helhetlig kritikk mot "kunnskapsskolen" og de premissene som legges for hva som skal være en god skole. Skolevesenet er i dag laget slik at det utdanner folk til å gå på universiteter, og det bør stilles spørsmålstegn ved om dette er logisk. Gjennom å kun satse på akademisk kunnskap gjør "kunnskapsskolen" en stor del av elevmassen til såkaldte "svake elever" og disse trenger "spesiell oppfølging" for at skolen skal kunne være et "innkluderende felleskap". Et stykke uti teksten kommer forfatteren (Espen Schaaning) med et gullkorn som er såpass fint at jeg gjengir det her i sin helhet:

"Naturligvis har man som eksplisitt målsetning at alle skal komme ut mest mulig likt, og at det derfor kreves særlig innsats for å heve de "svake" opp til et akseptabelt nivå. "Opplæringen skal tilpasses den enkelte Større likhet i resultat skapes gjennom ulikhet i den innsats som rettes mot den enkelte elev" Men resultatet blir at den "likhet" man søker å oppnå i kunnskaper og ferdigheter kun kan skje ved at man innstifter, opprettholder og sementerer nye forskjeller ved hjelp av lærerplanverket. Mer enn det: En skole med likhet i resultat ville i virkeligheten være en skandale for både skolen selv og samfunnet omkring, skolen ville dermed miste sin viktigste funksjon som fordelingsinstans for samfunnets behov"

Dette stykket tekst eksemplifiserer på en god måte rødgrønn og borgerlig dobbeltmoral. Ifølge tradisjonell, borgerlig og sosialdemokratisk tenkning er:

1) Alle like
2) De som utmerker seg positivt må få mindre oppfølging for på den måten å fordummes ned til det det sosialdemokratiske partiet anser for å være det vanlige nivået
3) De som utmerker seg negativt må få mer oppfølging for å smartes opp til det det sosialdemokratiske partiet anser for å være det vanlige nivået.
4) Alle mennesker skal måles utifra akademiske ferdigheter.
5) Mål nr 1 (Alle er like) kan aldri nås fordi det bryter med det rødgrønne og borgerlige ideal om at staten og samfunnet skal styres av en akademisk elite som definerer seg selv som sosialister.

Det borgerlige og rødgrønne synet på utdanning, og mange andre aspekter ved livet fører til en destruktiv politikk, og det produserer tapere. Norges største utfordring i fremtiden er å knekke de rødgrønne og borgerlige partiene, og ta fra dem deres maktmonopol.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig bra blogg dette her. Det er godt å vite at det er andre i dette landet som er interessert i det samme som meg.

Anonym sa...

gleme noe i posten over:
det hadde vært gøy å kommet i kontakt med deg. Diskutere etc. ettersom vi deler samme interesse. du har ikke msn?

Anonym sa...

Jeg var på messenger på den gamle pc,en min, men har ikke innstallert det på den nye ennå. Har en mailadresse i hvert fall:

nasjonal-syndikalist@hotmail.com

Anonym sa...

Okay, den er grei. Jeg legger deg til da.